måndag 8 juni 2009

Den tänkta hopplockardagen.


SMHI går att lita på, regnet anlände lite lagom in på morgonen. Efter några timmars märkning och några timmar kvar till hopdragning. Sen blev det långvarigt, först sent på eftermiddagen slutade det regna och förhoppningsvis kommer det att förbli så åtminstone till imorgon kväll. Näten är i skrivande stund inte nedtagna ännu (förutom två som jag valde att kasta) eftersom de bör torka innan de plockas ner och in i påse tills höstsäsongen är över oss. Tur att jag bokade eftermiddagsbåten imorgon så jag har förmiddagen på mig.

Appropå sömnapnén som nämndes igår så kom Charley på att SG kunde väl ha en sömnapné-vecka i fält för medlemmar med dylika apparater. I dagsläget skulle det kunna bli en diger skara - Charley, Roger, Jimme och Torsten till att börja med. Känner mig lite sugen att "joina" själv faktiskt. Sen säger både J och T att de har blivit åtminstone två timmar piggare/dag av det nattliga bestyret, så det kanske kunde bli den piggaste skaran på hela säsongen av det hela. Kanske inte ska vara vecka 17 dock eller sista höstveckan, för då brukar ju Joja vilja vara på plats. Blinkande apparater under sängen vet Joja exakt vad man ska göra med. Från fridfull vila till vila i frid skulle man kanske kunna säga. ;)
Var förbi hos Einar också, han lovade hämta hem boden lite senare i veckan. Han såg pigg ut, kanske även han har nåt som surrar under sängen nuförtiden?

Det hann bli nio märkta idag, bl a en 1K säärl, innan regnet kom och säsongen totalt vid HOB slutade på 1673 märkta fåglar. Känns normalt. Håll tummarna för uppehåll imorgon förmiddag. Kors Tuba.


3 kommentarer:

Robert sa...

Gått jobbet!

Torsten sa...

Lysande förslag Tuomo! Men varför diskriminera andra minoriteter? Jag föreslår en vecka för oss med sovmaskin men också samma erbjudanden för dem med pacemaker, påse på magen eller hemorroider. Inom en överskådlig framtid (kanske 20 år) kan vi fylla på med kategorierna hörapparat, vit käpp och rollator.
Hälsar Torsten

Tuomo sa...

:) Men, Torsten, om jag nu också skaffar mig en dylik apparat (behovet finns absolut) och kanske nån till i SG, d v s om det nu inte redan finns några "dolda" innehavare. Då är det väl nästan så att det hela börjar likna en majoritet av SGs medlemmar som har glädje av framstegen inom de moderna medicinska innovationerna? För, detta eviga, SG i likhet med ett flertal liknande föreningar börjar ju få en medelålder som faktiskt bör funderas kring framöver.
Känner mig inte riktigt som en diskriminerare heller, måste jag bara få tillägga. ;)
Men tanken på tema-veckor kanske är utvecklingsbart, vi får fundera lite på det också.