torsdag 5 juni 2008

Digrans

Godagens kamrater! Klockan är kvart i åtta på kvällen och jag gör ett försök att lägga in lite information om hur märkningen varit samt lite annat innan vi ger oss ut på lite nattlyssning.
Idag har vi märkt 43 fåglar av 19 arter. Lövsångaren låg på topp med 8 fåglar, Ärtsångare med 5 ex, Törnsångare 4 ex, Rörsångare 3 ex och 2 Halsbandsflugsnappare och en Mindre flugsnappare. Dagens art blev en Lundsångare som märktes vid sextiden och sen sjöng några strofer i branten innan vi drog ner näten vid tiotiden. I fält var det bara en Nattskära förutom Lundsångaren som drog till sig vår uppmärksamhet och det var redan vid nätuppsättningen. Annars var det klent med fågel både på land och över havet, två Smålom var väl det som man kommer ihåg. Idag har jag varit som en zombi, tröttheten tog över totalt. Så efter märkningen blev det 3,5 timmes sömn för min del och under den stunden märkte Tommy i trädgården. Roligaste arterna där var en Större hackspett och en Kärrsångare. Efter att jag vilat ögonlocken en stund kände jag mig lite piggare gav jag mig iväg på en tur till Tallskogen och Muskmyr, det roligaste på den turen var en Domherre. Tommy gav sig iväg på Stenskvätterundan och fick förutom Stenskvätta även en Duvhök, Bläsgås och Trädlärka. Våran chef El Bosso Lilja lämnade oss redan vid niotiden och åkte till Visby och vi återgick till vårat normala tempo. Ikväll blev det Gotlandssmäck med kokt potatis till middag. Jag har tänkt lägga in lite bilder på vårat hus vid Digrans som omväxling till alla bilder på fåglar och personal. Det finns kanske någon där ute i världen som undrar vad Digrans är. För att göra det lite enkelt så ligger Digrans mellan Sundre kyrka och Hoburgen i Sundre socken på södra Gotland. Vill man se den vackra delen av Gotland och undvika sommarens sista mode och festandet hela natten så åker man hit, En av den här planetens vackraste ställe.
Här är huset som vi hyr vid Digrans
En annan sida av huset. Detta skall nog vara huvudentren
men vi använder köksingången som ligger på vänster
sidas gavel på den här bilden

Här är den så kallade köksingången vid flaggan och vår
uteplats för grillning och fika vid fint väder

Vårt enkla kök där det gäller att inte sätta på fel apparater
samtidigt, för då går proppen.
Matsalen där vi käkar våra måltider.

Vardagsrummet som även kan användas som sovrum om
det är mycket folk i verksamheten och som vår datacentral
där vi lägger in all data om vår märkning.

Det var lite om hur vi har det här på Gotlands södra del, nu skall vi ut och nattlyssna så man kan vara ordentligt seg imorgon. Ha de TJN och glöm inte bort att hissa flaggan imorgon.

Inga kommentarer: