söndag 1 juni 2008

Busk - Wilson

Godagens kamrater! Vilken start på min Gotlandsvistelse. Kom till Gotland igår eftermiddag o arterna har bara ramlat in o vilka arter sen. Svarthuvade måsen vid Getorskär, trastsångare o 14 Svarthakedoppingar vid Rudvier bevattningsdammar. Nattskäror o Kornknarrar i Sundre o en Flodsångare vid Sallmundsudd. Tyvärr så börjar min hörsel tappa stinget, Tommy hörde Flodsångaren direkt medan jag fick traska på ytterligare några hundra meter innan den vred på huvudet o riktade sin symaskin mot mig, det måste ha varit på det viset. Kom isäng vid halv två o klockan ringde kvart i tre. Jag fattade inte vad det var som surrade i mitt huvud. Segade mig upp. Tommy o jag åkte ner o fick upp näten medan Mats o Eva tog sovmorgon. Första rundan gav ca 30 fåglar med Höksångare som rundans höjdare. sen avtog antalet fåglar för varje runda o tröttheten började ta över och vid åttatiden bad man de högre makterna om att det skulle dyka upp något pulshöjande i näten eller i buskarna. Halv nio ringde Tudde till Tommy o berättade att han hittat en Wilsonsimsnäppa vid Stockviken, vilket var en riktig pulshöjare. Men klockan var bara halvnio o näten skulle vara uppe till tio o snäppan var bara ca 20 km bort, men ändå så långt borta. Ca fem minuter innan tio gick vi sista rundan o plockade ner näten så vi kunde dra till Stockviken o X Wilson. Sex fåglar i sista rundan o en av dem var en Acrocephalus. Vi kunde plocka bort Kärrsångaren relativt snabbt, men var det en Busksångare eller en Rörsångare. Efter mycket studerande i böcker o letat papper i boden blev det en Busksångare o klockan kvart i elva. Wilson var ute o snurrade några gånger innan vi kom dit men den stod på plats då vi kom fram till Stockviken o de längsta två och en halv timme jag upplevt fick ett lyckligt slut. En bra dag med andra ord o totalt blev det 68 märkta fåglar av 14 arter. Ha de TJN

Två linslusar blir fotade av Tommy

Inga kommentarer: