onsdag 11 juni 2008

Sistaminutengodis

Jag har lovat heligt och dyrt många gånger att ALDRIG finnas på plats under sista veckan på våren. Det har haft två skäl. Först och främst innebär avvecklingen av stationen en HEL DEL arbete, alla nät skall buntas samman, dator med en massa sladdar skall plockas ner/fraktas hem, hela boden skall "saneras", kåken skall städas ur och ställas i ordning efter våra vårveckor. Nåväl, det kräver ju "bara" handkraft. Sen kommer vi till den andra anledningen att jag håller mig ifrån märkningen. Starar!! Dessa småfeta luspudlar som i skränande flockar just blivit flygga i början av juni och nu anfaller vårt nätområde. Det känns som att ta i flottyrmunkar. Med detta i bakhuvudet lyckades trots allt El Bosso (Björn L) lura ner mig pga personalbrist sista helgen. Jag fick dock lite plåster på såren med flera fina fältobsar: svartnäbbad islom, vaktel, flera höksångare och lundsångare mm. Som avslutning under söndagen fick jag plocka en lundsångare vilket kändes som en lämplig final denna varma vårsäsong vid Hoburgen. Jag tackar för mig denna vår och återgår nu till offentliga plikter (lönearbete) efter en härlig ledighet.


Per S


Lundsångare 8 juni. Foto: Per Smitterberg

En av många höksångare våren 2008. Foto: Per Smitterberg



1 kommentar:

Anonym sa...

Per, satsa på höstvecka 1 så har du möjlighet att få rejäl träning på flotyrmunkarna...