söndag 8 juni 2008

Säsongsavslutning

Godagens kamrater! Så var säsongen slut för den här gången. Själv sitter jag på min lilla ö mitt i Stockholm och väntar på nästa fotbollsmatch. Skulle ha avslutat mitt skrivande i fredags men jag hade väl problem med att hitta en neutral flagga, man vill ju inte gärna stötta ockupationsmaktens flagga och någon nationaldag har jag ju inte att fira som staslös skåning.
Det blidde ingen nattlyssning i fredags. Vi gav upp redan klockan 23 för allt bara gungade, ögonlocken var som blydaggar och jobbiga att hålla uppe, man gäspade så man hade inte hört något i alla fall. Åkte tillbaka till Digrans o gick o la oss för att vara ordentligt pigga imorgon. Visst var vi pigga när vi kom ner till näten, vi hade försovit oss båda två o jag vaknade lite över fem.
Det blev en lugn dag nere bland näten, tror att det blev 26 fågel eller något ditåt.
Efter lunch så åkte vi mot Auriv med stopp vid Holmhälla och Busksångaren som satt och sjöng vid Vändburg. Vi hade hoppats på lite vadare vid Auriv, men där var tomt förutom på lite Rödbenor och Skärfläckor. Åkte över till tornet och där var lite mer fågel. Några Brushanar, en Dvärgmås och en Wilson som flög till västra delen i Inre Stockviken. Träffade Per Smitterberg vid tornet som var på väg ner till Digrans för att ansluta sig till gänget. Iväg till Burgsvik för att handla middagen och sen ner till Digrans. Tog det lugnt någon timme innan vi satte igång grillen och grillade några grisanackar och sen ner i loppeboet vid 22:30.


Per dök upp som en räddande ängel och hjälpte
oss att hålla igång verksamheten de sista dagarna.

Lördagen den 7 juni. Per och Tommy åkte ner och satte upp näten vid 02:45 och jag fixade grötfrukost och kaffe. Sivert var på plats då vi kom ner efter frukosten. Vi märkte 38 fåglar av 19 arter. I fält så lockade en Lundsångare vid äpplenätet och en Svartnäbbad islom flög förbi på lite avstånd. Annars så var det lugnt och vi var fyra stycken som som skötte verksamheten och det kändes riktigt bra. Tillbaka till Digrans för lunch och sen var det tid för mig att packa inför hemresan. Per körde mig till Burgsvik och sen bussen till Visby och färjan till fastlandet.
Idag som är sista märkdagen för våren fångades det 35 fåglar och av dessa var 10 Starar.
Totalt märktes det 3454 fåglar under våren och av dessa var 1602 Lövsångare.

Det var vi som höll igång verksamheten under vecka 23.


TLI som ringmärkare


TJN som assistent

Här kommer det lite bilder från själva märkområdet. Så det är bara till att njuta av hur vackert och skönt det är nere vid Hoburgen och snabbt boka en vecka till hösten.


Här ligger vår ringmärkarbod, vid vägen ner mot Rivet.


Märkområdet med Hoburgen i bakgrunden.

Rivet en dag, då det är ont om vatten i Östersjön.

Jag tackars för mig för den här gången och vi hörs väl någon gång under hösten. Ha de TJN

Inga kommentarer: