tisdag 7 september 2010

Äntligen!




Dagen började tiodigt. Lofa steg upp halv tre för att brygga kaffe åt Perra o mig, eftetrsom vi skulle ner o dra upp näten i ottan för att chansa på nattskärra. Frukosten väntade på oss när vi återvände o sen drog vi oss neråt igen. På vägen ner stötte vi 8 - 9 skärror, så förhoppningar fanns. Första näten tomma, sen tomma, sen tomma, men i sista nätet i koncentrationen satt den, en 1k skärra o väste åt oss.

Sen kom rödhakarna, sen kom kungsfåglarna o sen kom sylviorna, Sist kom en mindre flugsnappare och en sävsångare, Totalt 91 fåglar fick en ring idag, dvs en hyfsad dag, Ett tag ägnade vi oss åt att driva en tam nötkråka (av den smalnäbbade varianten?) men det närmaste vi kom var att den satte sig på nätstolpen vid koncentrationen! Men tam var den, jag kom på 50 cms avstånd!
Efter märkningen åkte Lofa o jag till Hemse för att lämna bilen (min) på verkstad. Bromsklossarna skall bytas, fäör dom lät värre än en hes fasan! Därefter vilade vi i 2 timmar och sen kom Tina o barnen,,, Käöttgryta, ris o vin avslutade en fin dag.
Dagens skörd:
Nattskärra 1
Större hackspett 1
Trädpiplärka 2
Rödhake 27
Rödstjärt 2
Taltrast 1
Sävsånmgare 1
Ärtsångare 1
Törnsångare 3
Trädgårdssångare 10
Svarthätta 5
Grönsångare 1
Lövsångare 7
Kungsfågel 21
Grå fliugsnappare 1
Mindre flugsnappare 1
Svartvit flugsnappare 5
Bofink §1
I morgon skall ostviden fortsätta, så då skall väl rariteterna ramla in,,, I alla fall skall vi gföra ett nytt försök på nattskärra.
Bimbi

2 kommentarer:

Kristoffer Lager sa...

Härligt härligt. Sundrenerven kliar rejält när jag läser det här. Nästa år så.

Anonym sa...

Njutfulla bilder!/ROM