fredag 6 augusti 2010

från stare till stork

Lugn och fin morgon med vackert solbelysta moln i alla de färger. Som väntat var det mer fart i buskarna på morgonen. Fångstsiffrorna har juh pekat uppåt för vissa arter.När vi var klara med fångsten kunde dagen summeras till 169 märkta fåglar bla 8 härmsångare, 20 ärtsångare, 11 grönsångare, 7 trädgårdssångare, 3 höksångare. Men dagens art i fångsten blev stare. Vi märkte 79 st. De kom ner i området vid yvå tillfällen för att födosöka. Vid det andra tillfället var vi beredda. Trodde vi. Men inte på de mängderna. När larmet går och jag rusar ut och kommer upp på stättan, överstängslet, mot äppelnäten hör jag Lise från trakten runt kusån nätet - OH MY GOOD! och jag ser över centrumnäten 4-500 starar som bara snurrar runt runt likt en myggsvärm. Jag befarar det värsta men efter en megarush finner jag "bara" ca 15 fåglar i. Fångsten gjorde ändå att vi drog ihop så att vi skulle slippa uterliggare rusher. När jag sedan sitter i boden och märker av djuren ser jag genom den öppna dörren, en sekundsnabb obs av något som glider in över burgen och försvinner. Vad jag hann se var svart hals, något nedåtböjd, och rent vit mage. Jag skriker direkt till "svart stork" men blir tveksam om jag sett rätt och rusar upp till kurvan med stare i händerna. Ut över burgkanten glider inte bara en svart stork utan två! Sakta, på låg höjd, glider de ner mellan boden och havet och börjar cirklar lugn och stilla, varav på varav. Så njutbart, och med känsla av "belöning" efter alla stardjur. Storkarna följs ner mot Rivet där de ser ut att landa. Men - fulla påsar i boden ska märkas av innan vi kan glida ner för att kolla om de landade. Men väl i bilen på väg ner kommer en havsörn som får allt på vingarna. Som tur är kommer storkarna låg, just över bilen och tycks åter sikta på burgarna. Där kan vi sedan avnjuta deras hängande i vindarna i gott och väl 30 minuter innan de sakta, kl 11.45, glider norrut igen. Såvitt jag kunde bedömma rätt var det två 1K fåglar med mattsvarta halsar och ljusa näbbar.





2 kommentarer:

Perra sa...

Grattis till bra utfört arbete. Starar är inte de trevligaste djuren att handha, jäkla luspudlar. Också skärpt av ROM att hålla det berömda ögat mot yttervärlden, det är alltför lätt hänt att saker smiter förbi boden. Med tanke på datum och vindar måste det anses som en väntad klassiker med två kullsyskon(?) svartstork. Snyggt jobbat!!

Fredrik Litsgård sa...

Verkligen bra jobbat Roger, kul med lite vettiga siffror igen.