lördag 23 augusti 2008

Råd till smäcka-fixare

Detta blir sista inlägget för min del, idag lämnade Lars och jag åker imorgon. Bimbi med familj kommer att ta över verksamheten nästa vecka. Kanske bloggandet blir mer frekvent nu än vad det har varit med mig vid knapparna… vem vet?!

Inte så mycket har hänt i fågelfronten, Lars har fått ett SundreX genom att vi hittade en ung medelhavstrut på Udden. Detta firades med smäcka och svensk öl (Norrlands Guld) som enligt Lars (som är dansk och vet hur en öl ska smaka) var ”klart drickbar”. Svenskarna kan tydligen göra ok öl de med! Ett litet tips till dem som gör smäcka har jag också, prova inte med skivad morot! Det funkar verkligen inte! Dels blir bitarna för stora och så passar inte smaken in alls!

Igår märkte vi 44 fåglar så det var en helt ok dag, med 28 lövsångare så min farhåga från förra inlägget kanske visar sig ogrundad! Idag tog vi hela 44 lövisar av 143 fåglar, 1/3 av fåglarna alltså och lika många lövsångare som vi tog totalt dagen innan!

Vill också nämna bragdinsatsen jag och Lars gjorde igår. Tommy Lindberg kom och var med i märkningen en morgon och hade med sig lite grejer som glömts kvar i den gamla volvon när den skrotades, bland annat fanns där ett 12-metersnät i fint skick. Detta passade oss perfekt eftersom vi bara hade ett nio-metersnät framför fläderbusken och gärna ville byta till en tolva. Så vi började ta ner 9-meters och sätta upp 12-meters, lagom tills vi spänt upp 12an ser vi att översta och nedersta våden sitter där de skall, de övriga tre har släppt och tråden hänger ca 3 meter in i nätet! Men skam den som ger sig! Vi stod och troklade nät i en timme, men nu står nätet där! Om möjligt bättre än förut enligt vår åsikt!

Jens och Marie kom ner och hälsade på med lilla Ingrid som idag fick sina första HandX med svartvit flugsnappare och trädgårdssångare. När sen märkningen var avslutat vid 13:00 (Ja vi höll på så länge!) åkte vi upp till Burgsvik och åt på Folkeryds. Sen åkte Lars med dem upp och jag tog mig ner till Sundre igen, letade lite vadare men det enda jag lyckades med var en fältobs av göktyta och att totalt blöta ner mina skor som precis torkat efter morgonens blöta…

Nu är det dags för dagsrapporten, tack för mig sås ses vi kanske i vår eller nästa höst här på bloggen!
//
Fredrik Litsgård

Inga kommentarer: