tisdag 7 augusti 2007

En grön dag på flera sätt!

Idag var det hyfsat drag på märkningen. Det verkade lovande när vi fick fem fåglar i nät redan på rundan när näten sattes. Sammanlagt blev det 70 fåglar av 17 arter. Hittills tredje bästa dagen under hösten och första dagen som fick skrivas med grön färg. En annan grön färgklick, som gladde speciellt mig, var de fem grönsångarna som vi fångade. En art som jag aldrig har varit med och fångat förut.

Dagens märkresultat blev:
Trädpiplärka 1
Näktergal 1
Rödstjärt 1
Koltrast 1
Kärrsångare 1
Härmsångare 1
Ärtsångare 12
Törnsångare 10
Trädgårdssångare 2
Grönsångare 5
Lövsångare 25
Halsbandsflugsnappare 1
Svartvit flugsnappare 3
Blåmes 1
Talgoxe 1
Törnskata 3
Stare 1

För varje dag kommer jag att lägga upp en bild på en fågel som har märkts under dagen. Målsättningen är att ha en ny art varje dag under mina veckor här. Ska bli spännande att se om det lyckas.
Första dagens fågel blir halsbandsflugsnapparen. En juvenil hane.


Just nu är det riktigt varmt ute. Solen började gassa redan i morse och håller fortfarande på. Riktig högsommarvärme. Resten av gänget är ute på beachen. Själv har jag satt upp och testat min medhavda hängmatta. Fungerar mycket bra.
En kvällspromenad igår kväll gav en spelande kornknarr på ängarna vid gården strax innan 90-graderskurvan i Digrans.


Personal idag var: Roger och Lise Mellroth, Gigi Sahlstrand, Göran och Caroline Forsberg samt Kristoffer Lager.

Vid tangentbordet: Koffe

Inga kommentarer: